måndag 11 april 2011

Nyckelpigetårtan

Nu äntligen ska det uppdateras med lite roliga saker!
Igår firade vi som sagt pojkvännens lillasysters födelsedag. hon har varit ute och rest i fyra månader så vi kunde ju inte fira henne då hon egentligen fyllde år utan det fick bli igår. Givetvis kunde jag ju inte låta bli att baka en födelsedagstårta. Har ju haft ett litet tårtsug sista tiden nu så nu fick jag äntligen en chans att verkställa några av idéerna.
Jag bakde en botten och en liten muffins-botten kvällen innan. Som synes så blev den stora bottnen inte så hög som önskat, vet inte varför den inte reste sig i ugnen, skumt! Så det var ganska svårt att skära den i tre delar men det blev ok iaf. Gjorde likadant med den lilla muffinen, skar av toppen och delade den i tre delar. Första lagret blev jordgubbssylt och andra lagret vit choklad fluff. sedan grädde över alltihopa. Fuskade lite och tog ett färdigt grönt marcipan lock till den stora tårtan medans jag kavlade ut ett litet rött lock till den lilla. Efter jag lagt på locket formade jag den lite som en nyckelpiga så den fick lite huvud, sen skar jag av allt överflöd runt om. Färgade in vit marcipan till svart och gjorde ett litet halvcirkel lock till huvudet. Jag tog lite vit marcipan till ögon och lite svart till prickarna. Sen satte jag dit den på tårtan och gjorde mun och text med svart kristyr. sen satte jag dit lite blommor på gräset och voilá!
Tror bestämt att detta är den finaste tårta jag gjort hittills... =)
Så vem är näst på tur med att fylla år?

Inga kommentarer: