onsdag 17 augusti 2011

Macarons, makarons, macarones...

Kärt barn har tydligen många namn men en sak kan vi vara överrens om. De är fasen för söta dessa små!Nu har jag gått hur länge som hellst och velat prova på att svänga ihop ett gäng macarons. Dock har jag nog blivit liiiite avskräckt av Mattias Kristiansson som är ruskigt grym på det där med macarons... Han har en liten guide till hur man gör macarons och även om han får det att låta så enkelt egentligen så får alla dessa grejjer med kall äggvita vs varm äggvita, fransk maräng vs italiens maräng, vispa för mycket vs vispa för lite, mig att få liiiite kalla fötter på ämnet.Men nu är det iaf gjort! Ville testa att göra lila små maränger med svart fyllning, viol/saltlakrits (för efter en omröstning verkade det vara det ni ville att jag skulle testa iaf... ;)...).Så om man bortser från att alla sprack, de blev alldeles för bleka och fick vit choklad fyllning istället för saltlakrits så belv de förbaskat bra! =) Det gäller att glädjas åt det lilla... De smakar som de ska iaf! Och jag kommer inte ge upp, eller saltlakrits grejjen ger jag nog upp för det smakade...ja...illa... men macarons kommer jag göra om snarast! För jag ska bli lika grym som Mattias! HA!I verkligheten är de pastellila, inte så här grålila...



Så här blev resultatet...

och här är överblivna och sönderspruckna...

Inga kommentarer: